تبلیغات
Art & Design - روش شناسی طراحی در سه استودیوی بزرگ طراحی صنعتی دنیا
 
Art & Design
رشد و توسعه تكنولوژی و پیچیده شدن مسائل طراحی در دنیای امروز, باعث شده است تا دوران یكه تازی قهرمانان طراحی به سر آید...
روش شناسی طراحی در سه استودیوی بزرگ طراحی صنعتی دنیا

مهدی اصل فلاح - امیر اصل فلاح

مقدمه

رشد و توسعه تكنولوژی و پیچیده شدن مسائل طراحی در دنیای امروز, باعث شده است تا دوران یكه تازی قهرمانان طراحی به سر آید. اگر روزی ریموند لوی(1), هنری دریفوس(2), پیتر بیرنس(3) و والتر داروین تیگ(4),به تنهای ی شاهكارهای طراحی دنیا را خلق می كردند, امروز دیگر این استودیوها ی بزرگ طراحی دنیا هستند كه در قالب تیم های طراحی چند زمینه ای به خلق و توسعه محصولات مختلف می پردازند. هر یك ازاین استودیوها در عین حالیكه در زمینه های مشتركی فعالیت میكنند اما از نظر روش طراحی, شیوه های خاص خود را دارا هستند. دراین نوشتار, سه شركت بزرگ طراحی صنعتی دنیا كه بیشتر در گرایش طراحی محصول به فعالیت تخصصی می پردازند معرفی شده و روش طراحی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به ذكر است كه ملاك انتخاب این سه شركت, جوایز كسب شده توسط آنها در مسابقات معتبر طراحی دنیا و نیز شهرت و اعتبار شان در مجامع بین المللی طراحی بوده است.

همه ساله بهترین های طراحی IDEA (5) توسط انجمن طراحان صنعتی آمریكا IDSA (6) انتخاب شده و از سوی مجله »بیزنس ویك « (7) حمایت میشود. كسب جایزه در این رقابتها برای شركتهای طراحی صنعتی دنیا افتخار بزرگی محسوب شده و نشان دهنده سطح بالای طراحی در این شركتهای می باشد. به نحوی كه این مسئله همواره در بروشور های تبلیغاتی آنها انعكاس گسترده ای می یابد و از آن به عنوان یك ابزار رقابتی با سایر استودیوهای طراحی استفاده می شود. سه شركت طراحی Ideo, Ziba و Frog از شركتهای پر افتخار در این رقابتها به شمار می روند. اگر مجموع مدالهای طلا, نقره و برنز كسب شده در این رقابتها را در پنج ساله اخیر ملاك رتبه بندی شركتهای طراحی قرار دهیم, Ideo با 48 مدال در رتبه اول, شركت Ziba با 22 مدال در رتبه دوم و Frog با 15 مدال در رتبه سوم قرار می گیرند. در جدول زیر چند شركت برتر این رقابتها در پنج ساله اخیر نشان داده شده است.



تعداد جوایز كسب شده بین سالهای 2002 – 1998 در IDEA

رتبه
تعداد طراحی
نام شركت
1
48
IDEO
2
22
ZIBA
3
15
FROG
4
15
PENTAGRAM
5
14
HERBST LAZAR BELL

استودیوی طراحی Ideo.

Ideo بزرگترین و موفق ترین شركت طراحی دنیاست. كار فرمایان این مجموعه شامل لیست طویلی از شركتهای معتبر و بزرگ دنیا نظیر BMW, كانن, نیكون, پپسی, سامسونگ و... می باشند. این شركت در سال 1991 پایه گذاری شده است و مدیران آن دیوید كلی(8), بیل ماگرید(9) و مایك ناتال(10) از طراحان پیشرو و نوآوری محسوب می شوند كه خلاقیت Hi-Tech ا(11) اساس كار آنان است. بیل ماگرید و مایك ناتال هر دو طراح صنعتی انگلیسی هستند و دیوید كلی دارای تحصیلات مهندسی در زمینه الكترونیك از پنسیلوانیای آمریكا است. قبل از پایه گذاری Ideo, بیل ماگرید در سال 1982 میلادی اولین رایانه قابل حمل دنیا را با نام Grid Compass و دیوید كلی اولین ماوس رایانه ای را برای شركت اپل طراحی كرده بودند. علاوه بر این سه طراح, در حدود 350 طراح و كارمند دیگر در قسمتهای مختلف دنیا مشغول به كار برای این شركت هستند.

عبارت Ideo كه به عنوان نام این مجموعه موفق برگزیده شده است, معادل یونانی واژه Idea می باشد. این شركت در 6 شهر ایالات متحده, پالو آلتو, سان فرانسیسكو, شیكاگو, بوستون, بولدر, گرند راپیدز و دو شهر اروپایی لندن ومونیخ و شهر توكیو در آسیا ونیز تل آویو در خاور میانه دارای استودیوی طراحی است و در سال 1996 توسط مركز طراحی زنتروم(12) در اسن آلمان به عنوان تیم طراحی سال برگزیده شده است.

روی هم رفته Ideo را می توان شركتی دانست كه خلاقیت در آن حرف اول و آخر را می زند, البته خلاقیتی كه در درون تیم تبلور پیدا كند. ورود به تیم های طراحی این شركت كار آسانی نیست. داشتن مهارت در زمینه های تخصصی طراحی صنعتی تنها یكی از فاكتور های لازم برای اعضای Ideo است. علاوه بر این, توانایی كار گروهی و روحیه فعال و پویا از دیگر شرایط طراحان این مجموعه است.

فضای استودیوهای طراحی Ideo, قابل مقایسه با هیچ محیط كاری دیگر نیست. میزهای طراحان این شركت پر از اشیا و محصولات مختلف است, از اسباب بازی كودكان گرفته تا اشیا عتیقه و جواهر آلات, بسته بندی مواد غذایی و مكانیزم های ساده و پیچیده. محیط این شركت كاملا مستعد ایده پردازی است. دیوار های استودیوهای Ideo پر از یادداشت و اسكچ(13) است. هر هفته ساعاتی به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف اختصاص دارد. اما این جلسات هیچ شباهتی به جلسات منظم و رسمی سایر سازمانها ندارد. تمام اعضا بدون هیچ محدودیتی وبا هر وضعیتی كه بخواهند ( ایستاده, دراز كش, چهار زانو و... ) در این جلسات شركت می كنند. این مسئله باعث می شود تا هر فرد تنها به موضوع مورد بحث فكر كند و نه چیز دیگر. محصولات بسیاری از شركت های معروف دنیا نظیر هوور, ال جی, سامسونگ, ویرپول, تری كام, فورد, ناسیونال و... درهمین جلسات به ظاهر غیرعادی توسعه پیدا كرده اند.



روش طراحی درIdeo

روش طراحی درIdeo شامل پنج مرحله است :

1- درك

2- مشاهده

3- تجسم

4 - ارزیابی

5- اجرا

مرحله درك مسئله از طریق برگزاری جلسات بحث و تبادل نظر با حضور اعضای تیم طراحی این شركت صورت می گیرد. قالب این جلسات بصورت نشست های Brainstorming(14) می باشد. هدف از این مرحله تسلط اعضا بر صورت مسئله طراحی و درگیر شدن ذهن طراحان با آن می با شد. مسائل وابسته به بازار یابی و فروش و نیز نكات فنی و تكنیكی ازجمله موارد مورد بحث در این قسمت می باشند. همچنین سوالاتی نظیر رقبا چه كسانی هستند ؟ مشتریان از كدام دسته می باشند ؟ چه تكنولوژیهای ی برای توسعه محصول مورد نیاز است ؟چه حاشیه سودی باید برای كارفرما در نظر گرفته شود ؟ و چرخه عمر محصول چگونه است ؟ از عمده سوالاتی هستند كه ذهن طراحان در این مرحله برای یافتن پاسخ آنها به تكاپو می افتد. در واقع این بخش از فرایند طراحی بینش و بصیرت اولیه را برای ورود به مراحل بعدی برای اعضای تیم طراحی به ارمغان می آورد.

مرحله دوم _ مشاهده _ مستلزم زیر ذره بین قرار دادن استفاده كنندگان است. Ideo برای انجام این بخش از گزارشهای روانشناسان توجیه شده نیز یاری می جوید. این امر به طراحان كمك می كند تا حسی مشترك با استفاده كنندگان در قبال محصولات بدست آورند. بررسی ویژگیهای استفاده كنندگان و نیاز مندیهای فرآیند استفاده منجر به تعریف ویژگیهای عملكردی محصول در این قسمت می شود. نكته حائز اهمیت در این مرحله بررسی تعاملات استفاده كنندگان غیر حرفه ای با محصولات است. به طور مثال رفتار فردی كه برای اولین بار قرار است با یك محصول خاص مواجه شود, موشكافانه ارزیابی می شود. همچنین مردم نگاری یا ضبط تصویری رفتار از دیگر شیوه های این بخش است, در حقیقت هدف نهای ی این مرحله دستیابی به احساسات و رفتار های واقعی استفاده كنندگان است.
مرحله سوم _ تجسم _ عرصه درخشش طراحان صنعتی است. پس از آنكه سناریوهای مربوط به فرایند استفاده از محصول آماده شد, راه حلها و ایده های نو از اسكچ های دو بعدی به نمونه های اولیه سه بعدی تبدیل می شوند تا فرایند استفاده بوسیله آنها شبیه سازی شود. برای رسیدن به نتایج و راه حلهای بهتر, تعداد زیادی از این نمونه های سه بعدی غیر دقیق در استودیو های Ideo ساخته میشود. این مدلها در بررسی های عملكردی, ارگونومیكی(15) و زیبا شناختی به اعضای تیم طراحی در راستای اتخاذ تصمیمات درست تركمك شایانی می كنند.
مرحله چهارم _ ارزیابی _ شامل بررسی و پالایش ایده ها می باشد. معیار این بررسی و پالایش, نتایج حاصل از قسمتهای قبل می باشد. معمولا تیم طراحی در این مرحله به عقب باز می گردد و براساس اطلاعات حاصل از قسمت اول اقدام به تصمیم گیری می كند. در واقع تمام پروسه طراحی در Ideo بر مبنای كاربر پایه ریزی و انجام می شود. 
آخرین مرحله از مراحل طراحی در Ideo _ اجرا _ مرحله طراحی مهندسی و طراحی برای تولید می باشد. دراین قسمت باز هم كارفرما ونظرات و شرایط آن درنظرگرفته می شوند. به عبارت دیگر این مرحله, محل انطباق راه حلهای تیم طراحی با امكانات, شرایط و خواسته های كار فرما در راستای تولید محصول و ارائه آن به بازار فروش می باشد. نزدیك به 90 درصد از زمان و هزینه در Ideo به این مرحله از فرآیند طراحی اختصاص دارد.

استودیوی طراحی Ziba. 
شاید هیچ استودیوی طراحی در دنیا به اندازه » زیبا دیزاین « برای طراحان ایرانی شناخته شده نباشد. سهراب وثوقی موسس زیبا در سال 1335 در تهران متولد شد. در سال 1350 قبل از پایان تحصیلات دبیرستانی ایران را ترك و راهی آمریكا شد. در سال 1358 از دانشگاه ایالتی » سن خوزه « در رشته طراحی صنعتی فارغ التحصیل شد. به مدت 5 سال به عنوان طراح در شركت » هیولت پاكارد یا اچ _ پی «(16) كه در زمینه تولید تجهیزات رایانه ای به خصوص چاپگر فعالیت می كند, مشغول به كار شد و بالاخره در سال 1984 میلادی شركت زیبا دیزاین را تاسیس كرد. در طول دو دهه فعالیت زیبا دیزاین, علاوه بر دفتر اصلی شركت در پورتلند واقع در ایالات اورگان, شعبات دیگری در توكیو, تایپه و سن خوزه تاسیس و پرسنل این مجموعه بالغ بر 90 نفر شده است و نزدیك به 500 نوع محصول در این استودیوها طراحی شده اند.

در سال 1994 میلادی, بر اساس انتخاب مركز World Economic Forum عنوان رهبر جهان فردا به آقای وثوقی اختصاص داده شده است. همچنین وی در همین سال به عنوان یكی از چهل طراح تاثیر گذار در ایالات متحده انتخاب شد.

فلسفه طراحی شركت زیبا بر مبنای اصولی چون هدفمندی, ساده سازی, هارمونی, توازن, تناسب, لذت بخشی, جزء پردازی و انسان محوری پایه ریزی شده است.
در طی چند سال اخیر فعالیت های زیبا دیزاین از طراحی اشیاء به طراحی استراتژیك و راهبردی تبدیل شده است. بر طبق این نوع طرز نگرش به مسائل طراحی, راهكارهای بلند مدت در فرآیند طراحی مد نظر قرار می گیرند. همچنین هویت سازی در پیكره محصولات و فضهای ارائه خدمات, یكی از دستاورد های این روش محسوب می شود. بدین ترتیب محصول به عنوان یك لوگوی سه بعدی برای شركت ها در نظر گرفته می شود.

یكی از نمونه های برجسته از فرآیند طراحی استراتژیك در زیبادیزاین, طراحی هویت شركت فدرال اكسپرس Fed Ex می باشد كه در نوع خود از شاهكارهای طراحی دنیا محسوب می شود. فدرال اكسپرس كه در زمینه ارائه خدمات پستی فعالیت می كند, از كارفرمایان اصلی شركت زیبا طی چند سال اخیر بوده است. زیبادیزاین با طراحی هنرمندانه خود, روح هویت را در تمام اجزای فدرال اكسپرس از فضهای خدماتی اش گرفته تا ساعتهای دیواری و ساكهای دستی و كامیونها و چرخهای حمل بار آن دمیده است. این مسئله برای فدرال اكسپرس هزینه بسیاری داشته است اما در ازای آن برند Fed Ex به یكی از برند های پر ارزش و تاثیر گذار در ایالات متحده تبدیل شده و در آمد فرآوانی را نیز برای آن به همراه داشته است.

در حیطه طراحی محصول نیز شركت زیبا شاهكارهای فراوانی خلق كرده است. طرحهای زیبا را می توان تركیب عالی حس و منطق دانست. از نمونه های برجسته این محصولات و طرحها می توان به دستگاه دیالیز, شیشه شوی دستی, چاپگر اچ پی و اسپیكر كن وود اشاره كرد.

روش طراحی در Ziba
در زیبادیزاین فرآیند طراحی دارای 4 مرحله عمده است :
1- درك نیازمندیهای احساسی و منطقی استفاده كنندگان با در نظر گرفتن ویژگیهای رقابتی و امكانات كارفرما.
2- تبدیل نیازها به كلمات و واژه ها ی كلیدی, تر سیمات دو بعدی و فرمهای سه بعدی. در این مرحله جلسات Brainstorming برگزار شده و نمونه های اولیه توسعه پیدا می كنند.
3- مشخص نمودن ایده های ی كه پتانسیل بیشتری برای موفقیت در بازار دارند.
4- توسعه ایده و مهندسی آن در جهت تولید انبوه.


شركت زیبا بر روی مرحله اول از روند طراحی فوق تمركز ویژه ای دارد. زیر بنای كار این مجموعه اطلاعات است. اطلاعات راجع به ارزشهای محصول برای استفاده كننده و رفتارها و كردارهای ی كه در تقابل با آن دارد. در این مرحله اطلاعات گوناگونی حول محور استفاده كننده, شرایط رقابتی بازار و كار فرما كه در قالب شیوه 3C (( Competition - Client - Customer شناخته می شود, جمع آوری شده و از آن به عنوان موتور محرك فرآیند طراحی استفاده می شود. دراین شیوه مردم نگاری وثبت و بررسی رفتار مشتریان در قبال محصول از اولویت های اصلی به شمار می رود. تاكید بر این امر به دلیل خلق تجربه های مطلوب برای استفاده كنندگان صورت می گیرد كه از اهداف زیبادیزاین است.
همچنین روش دیگری در زیبادیزاین برای یافتن خلاء ها و نقصان های محصولات وجود دارد كه با نام نمودارهای ادراكی یا Perceptual Maps معرفی شده است. در این نمودارها متغیرهای ی انتخاب شده و محصولات موجود بر مبنای این متغیرها فضهای بین دو نمودار افقی و عمودی را می پوشانند, با بررسی نواحی خالی بین دو نمودار می توان به راه حلهاو محصولات جدیدی دست پیدا كرد.

استودیوی طراحی Frog.
اوایل دهه 80 میلادی, شاید كمتر كسی در شهر Altensteig آلمان فكر می كرد نام Frog كه با الهام از قورباغه های بی شماری كه جاده های این شهر را در هنگام حركت دسته جمعیشان مسدود می كردند انتخاب شده بود, مناسب یك شركت طراحی باشد. در آن زمان حتی انتخاب این نام از سوی بسیاری احمقانه تلقی می شد. اما بعدها Frog به چنان شهرتی در دنیای طراحی رسید كه تبلیغات آن در تمام مجلات معروف طراحی دنیا به چاپ رسیده وجزو شركتهای پیشرو طراحی دنیا قرارگرفت.

در شركت طراحی Frog اعتقاد بر این است كه مشتریان تنها یك محصول نمی خرند, بلكه آنها ارزشهای ی را قالب سر گرمی, تجربه و هویت شخصی خریداری می كنند. جمله فوق را » هارتموت اسلینگر «(17) موسس Frog گفته است. اسلینگر در جامعه طراحی آمریكا شخص بسیار تاثیر گذاری است. شاهد این ادعا عنوانی است كه مجله بیزنس ویك به او اطلاق كرده و وی را تاثیرگذارترین طراح صنعتی آمریكا پس از ریموند لوی دانسته است.

شركت Frog, در سال 1969 میلادی در آلمان و با نام Esslinger Design تاسیس شده است و از سال 1982 با نام Frog design به فعالیت خود ادامه داده وهم اكنون به یك شركت طراحی مشهور جهانی تبدیل شده است و در نواحی مختلف دنیا دارا ی دفتر طراحی است. این مجموعه با شركتهای بزرگی چون سونی, ماتسوشیتا, شارپ, اپسون, موتورولا,آی بی ام, كامپك, لافت هانزا, اپل, مایكروسافت, ایسر و... در زمینه های طراحی محصول, طراحی هویت سازمانی, طراحی گرافیك و... همكاری داشته است.
Frog درعرصه بین المللی به موفقیتهای بسیاری در زمینه طراحی دست یافته و جوایز متعددی را نیز به دست آورده است. از جمله انتخاب آن به عنوان تیم طراحی سال در 1993 میلادی توسط مركز طراحی زنتروم در شهر اسن آلمان است.

هدف اصلی در این شركت بوجود آوردن ارزشهای احساسی در محصولات است, بدین ترتیب استفاده كنندگان محصول را برای مدت زمان بیشتری نگهداری كرده و توجه و مراقبت بیشتری نسبت به آن خواهند داشت. اسلینگر عقیده دارد كه طراحی یك محصول تنها بخشیدن یك فرم پر جاذبه به آن و اضافه نمودن جزئیات به آن نیست بلكه عاملی كه تعیین كننده است همانا بوجود آوردن رابطه احساسی بین انسان و محصول است. طبق این عقیده پرداختن به استیتك تنها بخشی از كار طراحی است. اسلینگر معتقد است كه یك محصول در صورتی موفق است كه بفروشد.

از سالها پیش, تبلیغات Frog رادر پشت جلد مجلات معروف طراحی دنیا نظیر Form و ID می توان مشاهده كرد كه این مساله در جذب مشتریان این شركت تاثیر به سزایی داشته است. همچنین از سال 1994, شركت Frog مجله ویژه خود را با نام Rana كه معادل لاتین Frog است, در زمینه مسائل تخصصی طراحی منتشر كرده است. در قسمتی از شماره اول این مجله در مورد نقش تاثیر گذار طراحی در جوامع چنین آمده است :

«ما در Frog اعتقاد داریم كه طراحی می تواند دنیا را دچار تحول و تغییر سازد. برای كشورهای گروه هفت موسوم به G7 (فرانسه, آلمان, بریتانیا, ایتالیا, ژاپن, اسپانیا و آمریكا ) دهه 1950 دوره تولید بود, دهه 1960 عصر تحقیق و توسعه, دهه70 دهه بازاریابی وماركتینگ و دهه80 عصر سرمایه گذاری و تجارت بود. اما دهه 1990 میلادی دهه انجام تركیبی تمام چیزهای ی بوده كه انسان در طی سالیان قبل انجام داده است. این دهه, دهه تركیب است. در طراحی نیز دهه 90 دهه طراحی استراتژیك تركیبی است. ما در Frog عقیده ویژه ای داریم كه عبارتست از اینكه تمركز تخصص طراحی صنعتی باید بر روی ایجاد هارمونی و هماهنگی بین انسان, طبیعت و صنعت باشد.»

Frog به محصول, برندآن و شركت سازنده اش به عنوان یك كل واحد می نگرد. این رویكردی است كه از آن با عنوان طراحی استراتژیك تركیبی یا(Integrated Strategic Design) ISD یاد میشود. طی این روش, محصول از ایده تا فروش مدیریت می شود. طراحی محصول, مهندسی, تولید, گرافیك و بسته بندی همگی شامل این فرآیند می شوند. رویكرد طراحی استراتژیك تركیبی باعث شده است تا فعالیتهای Frog تنها منحصر به طراحی محصول نشود و علاوه بر آن شامل طراحی گرافیك وطراحی صفحات وب نیز باشد. از مشهورترین طرحها ی گرافیكی Frog, طراحی نشانه و عناصر بصری ویندوز XP برای مایكروسافت می باشد.

روش طراحی در Frog. 
فرآیند طراحی محصول در Frog شامل چند مرحله زیر است :


1- تعریف پروژه

2- تعریف محصول

3- توسعه محصول

4- مهندسی محصول 5- تولید

در مرحله تعریف پروژه, اعضای گروه طراحی انتخاب شده ودر قالب جلساتی كه بیشتر به صورت Brainstorming برگزار می شوند, نیازمندیهای بازار تبیین می شوند. در بخش تعریف محصول, برنامه ریزیهای اولیه, مطالعات امكان سنجی و مدیریت منابع انجام می شوند و بودجه لازم برای توسعه طرح مشخص می شود. در مرحله توسعه محصول, خصوصیات مهندسی طرحها مشخص شده و مدلهای سه بعدی محصولات توسعه می یابد. همچنین مراحل مونتاژ مورد ارزیابی قرار گرفته و نمونه های عملكردی محصول(18) برای انجام تستها ی مختلف ساخته می شوند. در قسمت مهندسی محصول, مدل های سه بعدی دقیق از محصول تهیه شده و متغیر های تاثیر گذار بر روی طراحی آزموده می شوند. ملاحظات مربوط به كاركرد و چرخه عمر محصول و كیفیت های آن نیز از دیگر فعالیت های این مرحله هستند.در بخش آخر یا تولید نیز نكات فنی و اقتصادی تولید مورد توجه قرار می گیرد.

نتیجه بحث 
سه شركت Ideo, Ziba و Frog در عین حالیكه در حیطه مشترك طراحی صنعتی فعالیت می كنند, اما از لحاظ خط مشی و نحوه تفكر در مسائل طراحی دارای فضهای متفاوتی می باشند. این مسئله با بررسی خروجی های فعالیت این استودیوها كه همانا محصولات آنها هستند قابل مشاهده است.

همان قدر كه در Ideo به روند خلاقه های _ تك و آینده نگرانه توجه می شود, در Ziba به مقوله اطلاعات و منطق طراحی پرداخته شده و در Frog به كاركرد احساسی فرم و پروسه گام به گام طراحی.

Ideo بسیار خلاق تر و واگرا تر از دو شركت دیگر عمل می كند و شاید فاصله شایان توجهی كه در جدول جوایز IDEA باسایر رقبایش دارد از همین جا ناشی می شود. از سوی دیگر زیبادیزاین یك فرآیند همگرا را پیگیری می كند و به همین دلیل طرح های این شركت همگی دارای یك استایل منطقی می باشند, بدین معنا كه در طرح های آن تناسبات و روابط فرمی حساب شده موج می زند. آنالیز استتیكی محصولات زیبادیزاین, رابطه های هندسی و فرمی بیشماری را درپیكره آنها نمایان می كند, یعنی هیچ یك از جزئیات فرمی به حال خودرها نشده و همگی آنها» طراحی« شده اند.

Frog در مقایسه با دو شركت دیگر دارای وضعیتی میانی است. با توجه به سابقه طولانی تر این شركت ( بیشتر از 30 سال ) می توان استایل متفاوتی را در دوره های مختلف در پیكره محصولات آن مشاهده كرد. تلویزیون سونی Wega و رایانه شخصی Apple Mac كه در دهه های 70 و 80 میلادی توسط این شركت طراحی شده اند بازتاب كاملی از استایل این دو دهه محسوب می شوند. در زمینه طراحی گرافیك نیز نشانه و عناصر بصری ویندوز XP از آثار برجسته این شركت محسوب می شود كه در نوع خود یك نمونه تمام عیار است.
فعالیت Frog در زمینه هویت سازی برای برند ها وسیع تر از دو شركت دیگر است, به همین دلیل است كه در زمینه گرافیك و طراحی صفحات وب پیشروتر و گسترده تر از آنها عمل می كند. علیرغم آلمانی بودن اسلینگر _ موسس Frog _ و وجود رگه های ی از تفكر آلمانی عملكردگرا در طرح های این شركت, وی و مجموعه اش شعار جدیدی را وارد دنیای طراحی صنعتی كرده اند؛ » فرم تابع احساس است.«(19) 



پی نوشت ها 

Raymond Leowy (1893-1986)(1)
Henry Dreyffus (1904-1972)(2)
Peter Behrens(1869-1940) (3)
W.D Teague (1883-1960)(4)
Industrial Design Excellence Awards(5)
Industrial Design Society of America(6)
Business Week(7)
David Kelley(8)
Bill Moggridge(9)
Mike Nuttall (10)
High-Tech(11)
Zentrum(12)
Sketch(13)
(14)یكی از شیوه های ایده یابی گروهی است.
(15) هدف ارگونومی طراحی برای افزایش و بهبود ایمنی, بهداشت,سلامتی,راحتی و كارایی انسان است.
Hewlett Packard ( HP )(16)
Hartmut Esslinger(17)
Prototype(18)
Form follows emotion.(19)

فهرست منابع و مآخذ

كتابها

Julier - Guy, 20th Century Design and Designers, Singapore, Thames & Hudson, 1993.
Myerson - Jeremy, IDEO ; Masters of Innovation, Hong Kong, Laurence King, 2001.
Sweet - Fay, Frog ; Form Follows Emotion, Hong Kong, Thames & Hudson, 1999.
Vossoughi - Sia, Ziba Design General Catalog, 2002.


مجلات
- كار آفرین, شماره 7, تیر 1380
- Design, April, 1994.
- Business Week, June 25, 2001.

سایتهای اینترنتی :

www.bw.com

www.frogdesign.com

www.ideo.com

www.zibadesign.com




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 7 شهریور 1397 04:34 ب.ظ
I pay a quick visit everyday some sites and websites to read posts, however this
blog offers quality based articles.
یکشنبه 28 مرداد 1397 06:09 ب.ظ
This website was... how do I say it? Relevant!! Finally I have found
something which helped me. Many thanks!
جمعه 19 مرداد 1397 08:59 ق.ظ
Hey there! Do you know if they make any plugins to
help with SEO? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords
but I'm not seeing very good gains. If you
know of any please share. Many thanks!
پنجشنبه 18 مرداد 1397 01:19 ب.ظ
We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community.

Your web site offered us with valuable information to work on. You've done an impressive job and our whole community will be grateful to you.
چهارشنبه 10 مرداد 1397 04:03 ق.ظ
Hi there, its fastidious paragraph about media print, we all know media is a
wonderful source of facts.
سه شنبه 2 مرداد 1397 05:25 ب.ظ
It's an remarkable paragraph for all the internet viewers; they will obtain benefit from it I am sure.
جمعه 29 تیر 1397 04:59 ق.ظ
I just like the helpful info you provide to your articles.
I will bookmark your weblog and check again here frequently.
I'm quite sure I will be told lots of new stuff
proper right here! Good luck for the next!
دوشنبه 11 تیر 1397 04:57 ق.ظ
This is a topic that's close to my heart... Best
wishes! Where are your contact details though?
سه شنبه 5 تیر 1397 10:15 ب.ظ
Woah! I'm really enjoying the template/theme of this blog.
It's simple, yet effective. A lot of times it's very
hard to get that "perfect balance" between usability and
appearance. I must say you have done a superb job with this.
Also, the blog loads super quick for me on Opera. Outstanding Blog!
شنبه 22 اردیبهشت 1397 04:48 ق.ظ
быстро займы онлайн круглосуточно
кредит онлайн по паспорту на карту
взять займ онлайн срочно украина
деньги на карту срочно
кредит онлайн без отказа срочно
онлайн кредиты без отказа на карту
срочно взять кредит онлайн на карту украина
دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 02:27 ب.ظ
I was recommended this website by my cousin.
I'm no longer sure whether this submit is written by way of him as nobody else recognise such certain approximately my problem.

You're wonderful! Thank you!
شنبه 1 مهر 1396 03:21 ب.ظ
What's up, the whole thing is going perfectly here and
ofcourse every one is sharing facts, that's in fact good, keep up writing.
دوشنبه 27 شهریور 1396 05:08 ق.ظ
After I originally commented I seem to have clicked the -Notify me when new comments
are added- checkbox and now whenever a comment is added I recieve four emails with the exact same comment.
Is there an easy method you are able to remove me from that service?
Thanks!
دوشنبه 16 مرداد 1396 12:27 ب.ظ
I get pleasure from, result in I discovered just what I was
taking a look for. You have ended my four day long hunt!

God Bless you man. Have a great day. Bye
شنبه 14 مرداد 1396 02:27 ق.ظ
Hey there! I know this is kinda off topic nevertheless I'd figured I'd ask.
Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog article or vice-versa?
My site addresses a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit from each
other. If you might be interested feel free to send me an email.

I look forward to hearing from you! Great blog by the way!
یکشنبه 25 تیر 1396 09:14 ب.ظ
Why people still make use of to read news papers when in this technological world the whole thing is existing on web?
سه شنبه 6 تیر 1396 07:45 ق.ظ
Very good blog post. I definitely love this website.
Keep it up!
جمعه 1 اردیبهشت 1396 03:16 ب.ظ
My brother recommended I may like this blog. He was once totally right.
This submit truly made my day. You can not believe just how much time I had spent for this information! Thank you!
دوشنبه 21 فروردین 1396 10:27 ب.ظ
Very nice post. I absolutely appreciate this site.
Keep writing!
شنبه 19 فروردین 1396 12:44 ق.ظ
Wonderful beat ! I would like to apprentice while
you amend your site, how could i subscribe for a blog website?
The account helped me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted
of this your broadcast provided bright clear idea
سه شنبه 15 فروردین 1396 11:52 ب.ظ
You could definitely see your enthusiasm in the work you write.
The arena hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to say
how they believe. At all times go after your heart.
دوشنبه 11 اسفند 1393 12:42 ق.ظ
دانلود کتاب راهنمای توسعه محصول ناب
http://booktolearn.com/?p=5293
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
تماس با ما چاپ این صفحه
 
 
بالای صفحه